Harry Tavitian & Orient Express / 9 Gates Festival / 26 iunie / 19h30 / Praga / Wallenstein Garden

Alaturi de pianistul Harry Tavitian vor fi saxofonistii Edi Neumann si Zsolt Meier, chitaristul Hanno Hoefer, violonistul Jimi El Lako, basistul Octavian Barila Andreescu si percutionistul Mario Florescu.

harry_tavitian_orient_express_cormons2006.jpg

programul festivalului

Festivalul international de cultura ceha, germana si evreiasca « 9 Gates » de la Praga se afla la a 11- a editie. In acest an tara invitata este Romania.

Harry Tavitian: « Am mai cantat la Praga in 2001, la Festivalul International al Pianistilor de Jazz,  in celebra Dvorak Hall din complexul cultural Rudolfinum. In aceasta sala a dirijat Antonin Dvorak primul concert al Filarmonicii Cehe, in 1896. Tot in 2001 am fost invitat de Ambasadorul Republicii Cehe in Romania, domnul Jaromir Plisek – un om deosebit, pe care il stimez foarte mult – sa fac un jam-session cu formatia Hradistan din Cehia ».

Harry Tavitian: „Orient Expressul e o formatie de etno-jazz inedita pentru Romania, atat ca dimensiuni cat si ca repertoriu. Alaturi de mine se afla cativa dintre cei mai buni muzicieni ai jazzului romanesc actual.Toti membrii formatiei sunt extrem de creativi, deschisi atat catre traditia populara romaneasca cat si a diverselor etnii din care multi din ei provin, precum si catre inovatie.
Asa cum Orient Express-ul este trenul care leaga Parisul de Constantinopol, trecand prin marile centre culturale ale Europei, la fel si noi, prin muzica, situam spatiul romanesc ca teritoriu de sinteza intre gandirea occidentala si miresmele si mistica Orientului. Incercam sa facem o sinteza, pornind de la esente, a ceea ce este azi spatiul spiritual balcanic. Astfel, vor fi auzite ecouri romanesti – bineinteles – dar si bulgaresti, grecesti, turcesti, sarbesti, evreiesti si chiar armenesti.

Chiar de la inceputurile mele jazzistice am folosit folclor in muzica mea. Si cu toate revizuirile pe care mi le-am facut periodic, acesta a continuat, sub o forma sau alta, sa existe, pe langa multe alte ingrediente. Faptul ca astazi, la 30 de ani distanta, etno-jazzul este noul stil al jazzului, pentru mine nu inseamna decat, eventual, o confirmare a jazzului facut de mine – instinctiv – cu 3 decenii in urma.
Spuneam intr-un dialog cu criticul Nicolae Manolescu, in 1999: „Preluarea folclorului in jazz devine, pana la urma, o modalitate de supravietuire a folclorului in muzica urbana. Jazzul insusi a aparut acum un secol ca o forma de folclor: o creatie orala, spontana; s-a transmis prin viu grai, creat de niste oameni care nu prea stiau multa carte. El a devenit o expresie a libertatii. Folclorul, la randul lui, este dintotdeauna, un fenomen spontan, creat dintr-o placere de a-l face. Si toate astea, la mine, se intalnesc”.

Mai mult decat etno-jazz
Orient Express-ul e unic in peisajul jazzistic romanesc. In muzica grupului gasim atat improvizatii in limbajul jazzului liber care pornesc de la teme cu caracter folcloric si poarta amprenta puternica a personalitatii fiecaruia dintre muzicieni, dar si dialoguri sau pasaje de tutti. Fiecare concert este un spectacol complex si coerent, cu elemente de teatru instrumental, miscare si costum.

Activitate concertistica in tara si strainatate
Orient Express-ul a debutat la inceputul anului 1999 si a participat la concerte si festivaluri in Romania, Austria, Italia, Ungaria.
Formatia a fost invitata sa concerteze in 1999 la Smithsonian Folklife Festival de la Washington, in 2000 la Expozitia Mondiala de la Hanovra si in 2003 la Graz, capitala Culturala a Europei, unde a deschis primul din sirul de festivaluri de jazz, cel dedicat Balcanilor.
Muzica Orient Express-ului a fost imortalizata si pe CD-ul „Axis Mundi”, compact discul s-a bucurat de mult succes in tara si strainatate.

Video / Foto / Muzica

Presa despre Harry Tavitian & Orient Express
Mult mai important decat preluarea ocazionala a unor teme folclorice, se dovedeste a fi faptul ca exista muzicieni improvizatori europeni cum este Harry Tavitian, care reflecta si integreaza elementele folclorice intr-un stil personal. (Bert Noglik – Germania, 1990).
Folosirea de catre Tavitian a temelor traditionale romanesti este, fara indoiala, una din cele mai bune manuiri ale muzicii balcanice la ora actuala, facuta cu deosebita grija si dragoste, cu o tehnica superba si un simt dramatic fara egal. Pur si simplu nu putem compara ceea ce face Tavitian, cu driblingurile americanilor, vest-europenilor si chiar ale japonezilor care au inceput sa utilizeze acest tip de material sonor, cand a ajuns la moda, in anii ’90. In concert, ca si pe disc, la talangi si fluiere romanesti, ne sugereaza un om din care muzica pur si simplu izbucneste din strafunduri. (Eugene Chadbourne – SUA, 2004)
Spectaculosul grup Orient Express, deosebit de apreciat la Festivalul de la Cormons (Italia)
Pianistul roman Harry Tavitian, la conducerea Orient Expressului, a oferit un amestec socant de libertate, ragtime, traditie a jazzului, funk, ironie á la Frank Zappa si mai ales o portie buna de traditie romaneasca si balcanica. Toti muzicienii au avut posibilitatea sa-si demonstreze valoarea remarcabila. (Gigi Sabelli – Musica Jazz, 2006)
Free-ul vesel si traditia folclorica au infierbantat „Jazz & Wine!
Show-ul pianistului roman Harry Tavitian si al formatiei sale „Orient Express” a fost surpriza editiei de anul acesta a festivalului.
Harry Tavitian si Orient Express au propus o sinteza fundamentala intre free-jazz si reconsiderarea traditiei folclorice. Energia debordanta, imbinarea aranjamentelor, replicile solistice ale muzicienilor si mai ales gustul pentru o dezordine suprarealista s-au dovedit, in final, contagioase. (Libero Farnè – Il Manifesto, 2006)
Harry Tavitian & Orient Express este unul din cele mai importante grupuri de etno-jazz din spatiul balcanic. Spectacolul lui Tavitian a trecut dincolo de muzica, fiind de o complexitate deloc neglijabila. Finalul concertului s-a petrecut in sala, pentru a incheia impreuna cu publicul fiesta ritmica, in luminile a sute de blituri. (Neri Polastri, pe www.italia.allaboutjazz.com).
Vineri, 5 martie 1999, atmosfera incendiara la celebrul club Laptaria lui Enache din Bucuresti. Se lansa, printr-un concert primit cu urale de public, un supergrup format din crema tinerilor muzicieni de jazz si blues din Romania. Initiatorul acestui proiect etno-jazz este unul dintre cei mai apreciati oameni de jazz din ultimii douazeci de ani, Harry Tavitian, care demonstreaza ca nu este „doar” un pianist de exceptie, un maestru al improvizatiilor, un showman exploziv, ci si un foarte inspirat sef de orchestra. (Iulian Ignat despre debutul Orient Expressului, in Formula AS)

Cum au cucerit romanii America, la Smithsonian Folklife Festival – Washington
Nu e greu sa-i pornesti pe americani, dar este aproape imposibil sa-i opresti dupa ce au prins pasul unei sarbe sau al unei invartite. Conventia scena-spectator nu a functionat la Washington, in corturile romanilor. O data ce se auzea muzica in cortul ”Romanian Dance”, pasii tuturor se indreptau intr-acolo. Daca pe scena se aflau „fiii lui Anton Pann” de la Orient Express-ul lui Harry Tavitian, navalea tot ce era in miscare pe o raza de 200 de metri. Participarea spectatorilor era atat de dezlantuita, incat nu era greu sa vezi disperarea pe fetele supraveghetorilor ingrijorati ca intreg pavilionul, bine ancorat de altfel, s-ar putea prabusi peste multimea in delir. (Ion Longin Popescu – Formula AS, 2000)

Vedeta primei seri la Festivalul de jazz Bucuresti: Harry Tavitian, deja o legenda a jazzului romanesc. Mult antren si culoare, exotism, show-ul face deja parte din regia spectacolului (inclusiv miscarea scenica, inclusiv costumatiile pitoresti) si place unui public dispus sa primeasca acest gen. Inutil sa spunem ca ne-a placut spectacolul lui Tavitian, ne-am bucurat ca l-am revazut si admirat -inca-o-data-si-a-nu-mai-stim-cata-oara. Orient-Express-ul este o etapa de maturitate a jazzmanului constanteano-european. (Florian Baiculescu, Observator Cultural, 2001)

Cu Orient Express-ul la Expo 2000 – Hanovra
Exista la Harry Tavitian o mare bucurie de a cinta. Nu doar sa simti muzica, nu doar sa traiesti muzica, pur si simplu sa te bucuri de ea. Orient Express-ul lui Tavitian a fost o mare bucurie si pentru spectatorii de la Hanovra. Printre atitia interpreti de jazz din lumea de azi, Tavitian dovedeste ca este un muzician. Si pentru ca oferim impresii de la Expozitia Mondiala, sa spunem foarte limpede ca, abia azi, calea ferata – atit de dorita de Germania, Berlin-Bagdad este realizata de Orient Express-ul lui Tavitian. (Wolfgang Müller – Frankfurter Allgemeine Zeitung)

Harry Tavitian a ajuns la Hanovra in Orient Express
Mai mult decat o pitoreasca pata de culoare, Orient Express-ul lui Harry Tavitian este o stare de spirit. Inclusiv in spatiul Expozitiei Universale de la Hanovra, unde fenomenul multiculturalitatii este la el acasa. Membrii formatiei realizeaza un veritabil show multicolor si captivant, inclusiv in ceea ce priveste vestimentatia: costumele preiau idei din moda oraseneasca balcanica a secolului 19. Harry Tavitian reuseste sa tina carma dreapta intre solicitarile unui public larg si calitatea actului artistic (Dumitru Avakian – Ziarul Financiar, 2000)

Clar de delir
Despre ce-am auzit aseara, mi-e, ca de obicei, greu sa vorbesc. Asa cum am spus si cu alte ocazii, e ca si cum as incerca sa descriu trecerea unei turme de bizoni prin palnia unui crin. Parca mai salbatici ca niciodata, muzicienii de la Orient Express, stransi in jurul lui Tavitian, au reusit sa stoarca inima Balcanilor de tot rasu’ plansu’, de tot absurdul, toate spaimele, tresaririle, bucuriile stranse-n 1000 de ani. Dar desfraul sonor a fost atat de curat incat cea mai potrivita sentinta pentru ce-am auzit ar fi « clar de delir »  (Mugur Grosu – Ziua, 2002)

Alte info:
0722 269499 (Harry Tavitian)
www.harrytavitian.wordpress.com
www.harrytavitian.ro

ARTMAP

Today at 13:00, Design for Kidz meets Patzaikin – Pop Up SaleToday at 20:00, Bucharest
Today at 22:00, Dokia & Amber Amber/// @macazTmrw at 05:00, Bucharest
Tmrw at 12:30, Maraton de Teatru | Povestiri din Curtea ȘcoliiTmrw at 18:30, Bucharest
Thu. 27/07, Filmul de Piatra #10 → Sun. 30/07, Piatra Neamt
Thu. 27/07, Spații VII #mecanica → Thu. 27/07, Bucharest
Thu. 27/07, Kinogarten #3: Breathless (1960) → Fri. 28/07, Bucharest
Sun. 30/07, Bucharest A Journeyer's Guide → Sun. 30/07, Bucharest
Fri. 04/08, Plimbare pe strada gen Ctin Budișteanu → Fri. 04/08, Bucharest
Fri. 18/08, Grădina Cișmigiului și casele dimprejur → Fri. 18/08, Bucharest
Sat. 02/09, George Enescu Festival → Sat. 02/09, Bucharest
Thu. 14/09, Dokstation Music Documentary Film Festival | 2nd Edition → Sun. 17/09, Bucharest

You can still see

Thu. 13/07, A'topia de Ciprian Istrate → Thu. 27/07, Bucharest
Thu. 20/07, Vagenta la WahaTmrw at 21:00, Micfalău, Covasna
Thu. 20/07, Control Stage at Timeshift 2017 → Mon. 24/07, Bucharest
Yesterday, Xtraordinary Craft Beer PartyTmrw at 00:00, Bucharest
Yesterday, Noul Val Ceh, la Ceau, Cinema!Tmrw at 18:00, Timisoara
Today at 10:00, Casele si muzeele artistilor moderni – Partea IToday at 14:00, Bucharest