Wandersplitter / 27 octombrie / 20h00 / Centrul Ceh
DOCUMENTARY MONDAYS
un eveniment Centrul Ceh sustinut de Pilsner Urquell
WANDERSPLITTER
Germania 2007, 96 min
Regie: Christoph Hubner
VO germana / Subtitrari in engleza
Un film prezentat in colaborare cu Goethe Institut
In prezenta documentaristilor Christoph Hubner si Gabriele Voss
Wandersplitter sunt schije ratacite. Ele ajung in corp, ranindu-l, sunt greu de localizat, produc o durere latenta si se deplaseaza catre inima, unde, daca vor ajunge, vor duce la moarte. Aceasta imagine ii apartine lui Thomas Harlan, a carui viata si gandire sunt redate in acest film de lung-metraj cu ajutorul unor fragmente de diferite lungimi. Thomas Harlan este autor, producator de filme, aventurier si vanator de nazisti. El vorbeste, spune povesti, sta pe ganduri, se intrerupe. Astfel se naste un film: o calatorie prin Moscova, o intalnire cu Hitler, „limba ca o catedrala“, reabilitarea criminalilor de razboi, actiuni de protest si relatia cu tatal sau, Veit Harlan, regizorul filmului antisemit Jud Sub. Limbajul lui Thomas Harlan ne face sa vedem cum functioneaza memoria – in mod discontinuu, cu dispozitii diferite si fluctuatii de ton, cu multe inceputuri, intreruperi, uitari si adaugiri.
Cu filmul „Wandersplitter“ Goethe-Institut Bucuresti isi incepe proiectul „Trasee ale memoriei“, care va fi continuat si in anul urmator, si care va pune accent in special pe prelucrarea filmica a trecutului si prezentului. Gabriele Voss: „De fapt, pentru memorie si amintire nu exista o durata despre care se poate spune: aceasta se potriveste. De aceea nu exista nici o durata, despre care s-ar putea spune ca nu se potriveste. Ce este frumos la memorie este ca se misca libera in timp, ca apare si dispare cateodata fulgerator, dar ca alteori ne poate tine preocupati nopti la rand. Amintirea si povestirea dureaza o viata intreaga, nu se vor incheia niciodata.“
ENGLISH VERSION
Wandersplitter are lost shell splinters. They get into the body, hurting it but they are hard to localize; producing a latent pain they move towards the heart, and if they reach it they produce death. This image belongs to Thomas Harlan, whose life and way of thinking let to the production of this movie. Thomas is an author, film producer, adventure seeker and nazi hunter. He talks, tells stories, thinks and makes pauses. This is how this movie is born: a trip to Moscow, a meeting with Hitler, the sacred language, the reabilitation of war criminals, protest actions, the relationship with his father, Veit Harlan (director of the anti-Semite movie Jud Sub). Thomas Harlan’s language proves the way memory works – non-fluent, with different moods and tones, with beginnings, gaps and annotations.
With this movie, Goethe-Intitut Bucharest begins it’s project “Traces of Memory”, that will be continued next year, concentrating on the filmic way of dealing with the past and the present. Gabriele Voss: “Actually, for memory and recollections there is no inappropriate duration. The nice thing about memory is that it moves freely in time, appearing out of the blue and kipping us tormented for nights in a role or disappearing in a split second. The memories last a life time.”
Tweet